terug naar de homepage
Victor Rousseau
Victor Rousseau werd geboren in Feluy op 15 december 1865 op een plaats genaamd "La Sonnette". Hij kwam uit een familie van steenhouwers. Van kinds af aan begon hij met steenhouwen en op 11-jarige leeftijd werd hij naar Brussel gestuurd om te werken op de bouwplaats van het Justitiepaleis onder leiding van architect Poelaert. Hij was 7 jaar steenhouwer. Rousseau trad vervolgens toe tot het atelier van een sierbeeldhouwer, Georges Hanstout, en volgde tegelijkertijd cursussen aan de Académie des Beaux-Arts in Brussel. Deze ambachtelijke route doet denken aan die van Rodin.
Op zondag gaat Victor Rousseau naar de Muntschouwburg om lyrische uitvoeringen bij te wonen; Wagner en Beethoven zullen zijn gevoeligheid op een onuitwisbare manier beïnvloeden. Hij verwierf daar ook het gevoel voor dans, zo aanwezig in zijn toekomstige werken.
In 1890 nam hij deel aan de Godecharle "Tourmente de la Pense"-wedstrijd en won de prijs, waardoor hij reizen naar Engeland, Frankrijk en Italië kon maken om de meesterwerken uit het verleden te bestuderen. Hij zal twee jaar in Parijs en enkele maanden in Firenze doorbrengen. Via zijn toenmalige leraar Charles van der Stappen (1843-1910) neemt hij deel aan de Art Nouveau. Zo werkt hij samen met Victor Horta.
In 1894 keert hij terug naar België. Zijn werken getuigen van een grote gevoeligheid en zijn geïnspireerd door de Helleense stijl. Richard Dupierreux (van de Academie voor Schone Kunsten) zal zeggen: "Hij is een beeldhouwer van zielen". In 1900 toont hij zijn werken op de Wereldtentoonstelling in Parijs.
De werken van Rousseau onthullen het Waalse temperament en onderscheiden zich zowel door hun formele schoonheid; door zowel hun sentimentaliteit als door de cerebrale suggestie die ze oproepen.
Naam van de beeldengroep: La Maturité
De stad Brussel gaf Victor Rousseau in 1913 opdracht voor dit werk, de contracten werden ondertekend in april-mei 1914.
Overeengekomen prijs met Brussel werd bepaald op 150.000 frank. De provincie zou hem eveneens 15.000 frank betalen en het Ministerie van Schone Kunsten 37.500.
In 1919 werd de totale prijs herzien tot 190.000 frank. In 1922 werd het monument voltooid en geplaatst. In 1925 werd de herstelling van het struikgordijn hersteld. Dit was een element waaraan Rousseau veel belang hechtte maar nu volledig verdwenen is.
De exedra is in Euville-marmersteen. Basis en figuren zijn in wit marmer. Het jonge meisje met de bloem - geknield, haar hoofd op de rechterschouder, in een sierlijke en gemanierde pose - is de reproductie van een ouder werk.
Het werk toont een zittende oude man, een beetje nonchalant, omringd door jeugdige figuren, vooral vrouwen. In deze beelden kunnen we, zo lijkt het, de overvloedige
en gracieuze jeugd zien die de voorbereiding is op volwassenheid - of zelfs het fortuin en voorspoed.
De beeldengroep is een allegorie die moeilijk te doorgronden is. Ook het publiek schuwde steeds dit werk. Het wordt aangeduid met de meest onnauwkeurige -
en soms grappende - alledaagse uitdrukkingen. Het feit dat men een bepaalde gelijkenis met Leopold II kan ontwaren met zijn voorkeur voor jonge meisjes,
plaatst dit beeld in een bepaalde context. De enige staande jongeling geeft met zijn linkerarm de aanduiding van een blijvende potentie.
De andere jongeling staat zittend volledig afgekeerd van de beeldengroep alsof hij wil uitbeelden dat andere jongere mannen zich niet hoeven te meten met de (sexuele) kracht van het hoofdpersonage.
verdere informatie:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Victor_Rousseau
bij de volgende twee links dient u wat te wachten: het opladen gebeurt redelijk traag
levensbeschrijving (in het frans)
https://be-monumen.be/patrimoine-belge/rousseau-victor/
andere beelden van Victor Rousseau
https://www.fine-arts-museum.be/nl/de-collectie/artist/rousseau-victor-1