In de middeleeuwen trokken massa’s pelgrims naar Compostela, maar ook vandaag nog blijft de tocht - te voet of met de fiets - avonturiers en mensen die tot bezinning willen komen aantrekken. Opdat niemand verloren zou lopen, zijn de routes bewegwijzerd. En een van deze routes loopt dwars door Brussel.
De stad Brussel bracht de goudkleurige schelpen - er zijn er zo’n vijftig - een tiental jaar geleden op de voetpaden aan. Ze verbinden de twee Sint-Jacobskerken van de stad: Onze-Lieve-Vrouw-van-Goede-Bijstand in de Sint-Jacobswijk en Sint-Jakob-op-Koudenberg nabij het Koninklijk Paleis. De barokke Onze-Lieve-Vrouw-van-Goede-Bijstandkerk staat op de plaats waar zich in de middeleeuwen het Sint-Jacobsgasthuis bevond. Daar vonden pelgrims onderdak tijdens hun tocht naar het zuiden.
Vanaf de Sint-Jacobswijk tonen de schelpen twee routes om Brussel te verlaten en verder te trekken richting Parijs. De ene weg leidt naar de Sint-Pieter-en-Sint-Guidokerk in Anderlecht, de andere gaat via de Marollen naar de Hallepoort. In het Hallepoortpark staat er trouwens een beeldhouwwerk in de vorm van een menhir dat "Pelgrim" heet. Dit beeld uit 1999 van de Spaanse kunstenaar Manolo Paz is een eerbetoon aan de anonieme pelgrim op weg naar Compostela.
Wil je meer uitleg over Victor Rousseau en zijn "La Maturité" klik dan op onderstaand beeld
Op het dak van Espace Jacqmotte in de Brusselse Marollenwijk staat een Kempens kunstwerk. Luk van Soom uit Rijkevorsel maakte met In the Cloud een zilveren wolk van aluminium.
Constantin Fidèle Coene (Vilvoorde 1779 - Brussel, 1841) (ook gekend als Constantinus Fidelio Coene)
was een Zuid-Nederlands historieschilder, maar bekwaamde zich ook in genres en landschappen. Hij was eveneens een graficus.
Klik op het onderstaand beeld "Aanval in het park van Brussel, tafereel van de revolutie van 1830" om het beeld vergroot te zien
Art 193 van onze Grondwet:
De Belgische Natie kiest als kleuren rood, geel en zwart, en als rijkswapen de Belgische Leeuw met de kenspreuk EENDRACHT MAAKT MACHT.
Expert grondwettelijk recht Jogchum Vrielink van de KU Leuven legt in de Morgen uit waarom de volgorde van de kleuren gewijzigd werd: " "In 1830 was de volgorde echt rood-geel-zwart en lagen de kleuren bovendien nog horizontaal op elkaar gestapeld. Maar zo omstreeks januari 1831 heeft er iemand beslist dat het verschil met de voormalige overheersers uit Nederland duidelijker moest en werd de vlag een kwartslag gekanteld". In dezelfde periode werd om heraldische redenen beslist om de donkerste kleur aan de stok vast te maken. Sindsdien zijn alle Belgische driekleuren dus zwart, geel en rood.